Sabtu, 2 April 2011

MIKROEKONOMI : BAB 4

1) Nyatakan syarat memaksimumkan utiliti sekiranya pengguna membeli barang X dan barang Y .




a. MUx/Px = MUy/Py
b. Kenaikan Px menyebabkan MUx/Px < MUy/Py
Terangankan kesan pengguna mengurangkan penggunaan X berdasarkan hukum utiliti sut berkurangan.

Andaikan :
i. Pengguna membeli dua jenis barang , barang X dan barang Y
ii. Harga X dan Y masing-masing ialah RM4 dan RM5.

Dengan sejumlah pendapatan pengguna mencapai keseimbangan apabila utiliti sut per ringgit bagi barang X dan barang Y adalah sama, iaitu

MUX = MUY misalnya
PX PY

20 = 30 =5
4 6






2) Sekiranya harga X telah berubah , bagaimana pengguna dapat bertindak untuk mencapai keseimbangan semula .




b. Jika harga barang X turun ke RM2, pengguna berada dalam ketidakseimbangan kerana utiliti sut per ringgit barang X lebih besar daripada daripada utiliti sut per ringgit barang Y, iaitu :

20 > 30
2 6
10 > 5

Menurut hukum utiliti sut berkurangan, semakin banyak X digunakan semakin kurang utilti sut X. Oleh itu, pengguna akan menambahkan pembeliaan barang X untuk mengurangkan MUx sehingga nilai MUx/Px menyamai dengan MUy/Py. Misalnya

10 = 30 = 5
2 6

Jika harga barang Y naik dari RM4 ke RM5, pengguna juga berada dalam ketidakseimbangan kerana utiliti sut per ringgit barang X lebih kecil daripada daripada utiliti sut per ringgit barang Y, iaitu :

20 < 30
5 5
4 < 5

Untuk mencapai keseimbangan semula, pengguna akan mengurangkan pembelian barang X. Semakin kurang X dibeli, semakin tinggi utiliti sut. Keseimbangan tercapai apabila nilai MUx/Px menyamai MUy/Py semula, misalnya

25 = 30 = 5
5 6

Analisis di atas menunjukkan semakin rendah harga X, semakin banyak X yang diminta dan sebaliknya. Hubungan songsang antara harga dan kuantiti diminta digambarkan oleh keluk permintaan DD yang mencerun ke bawah dari kiri ke kanan. 


Penerbitan keluk Dd daripada KPH

Jelaskan keluk penggunaan harga dan terangkan bagaimana keluk ini boleh digunakan untuk menerbitkan keluk permintaan bagai barang biasa.



 
>Keluk penggunaan harga ialah keluk yang menyambungkan titik-titik keseimbangan pengguna kesan daripada perubahan harga barang dengan andaian pendapatan pengguna tidak berubah.
Keluk permintaan dapat diterbitkan daripada keluk penggunaan harga seperti yang ditunjukkan dalam rajah.

>Andaikan harga asal barang X ialah P0 dan pengguna mencapai keseimbangan pada titik E0 di mana garis belanjawan AB0 bertangen dengan keluk puas sama I0. Kuantiti X yang diminta ialah X0. Apabila harga X turun ke P1, titik keseimbangan pengguna berpindah daripada E0 ke titik E1. Kuantiti X yang diminta meningkat ke X1.

>Jika harga X turun lagi dari P1 ke P2, titik keseimbangan pengguna berpindah daripada E1 ke E2. Kuantiti yang diminta bertambah ke X2. Sambungan titik-titik E0,E1 dan E2 membentuk keluk permintaan DD yang mencerun ke bawah dari kiri ke kanan menunjukkan hubungan songsang antara harga dan kuantiti diminta.

Dengan menggunakan pendekatan ordinal , terangkan bagaimana keseimbangan pengguna tercapai .




Keseimbangan pengguna tercapai apabila kepuasan yang diperoleh oleh pengguna daripada penggunaan sejumlah barang dengan sejumlah pendapatan tertentu berada pada tahap maksimum.
• Titik C dan D yang terletak pada keluk puas sama I1 walaupun merupakan kombinasi yang mampu dibeli oleh pengguna, tetapi kepuasan pengguna belum mencapai tahap maksimum. Pergerakan titik C dan D ke titik E akan membolehkan pengguna mencapai keluk puas sama I2 yang mempunyai aras kepusanan lebih tinggi.
• Titik F wlaupun terletak pada keluk puas sama I3 yang lebih tinggi, tetapi dengan belanjawan yang dibatasi oleh garis AB, kombinasi ini adalah di luar kemampuan pengguna.
• Dengan itu titik E ialah titik keseimbangan pengguna di mana sebarang perubahsuaian kombinasi barang setelah mencapai titik E akan mengurangkan tingkat kepuasan pengguna.
• Keseimbangan pengguna tercapai pada titk E di mana garis belanjawan bertangen dengan keluk puas sama yang tertinggi. Pada titik E kecerunan garis belanjawan bersamaan dengan kecerunan kelik puas sama

Kecerunan garis belanjawan = Kecerunan keluk puas sama
Px = MUx
Py MUy atau

MUx = MUy .........(1), dan
Px Py
Jumlah perbelanjaan = jumlah pendapatan
PxQx + PyQy= M ...........................(2) 

1 ulasan: